Twitter Gplus RSS

Doru Pop: Ochiul si corpul. Modern si postmodern in filosofia culturii vizuale


Doru Pop
Ochiul si corpul. Modern si postmodern in filosofia culturii vizuale

Seria Teoria imaginii

Ochiul si corpul este un studiu de istorie a ideilor care isi propune sa panorameze principale conceptii filosofice si teoretice prin care a fost definita, in secolul al XX-lea, relatia dintre subiect si obiect din perspectiva vizualitatii. Obiectul cercetarii il constituie teoria vizualului, cu toate ramificatiile sale conceptuale: subiect privitor si obiect privit, vedere, privire, viziune, constiinta si corp, idee si perceptie etc. Astfel, Doru Pop distinge, in cadrul secolului XX, trei mari curente filosofice care au elaborat niste hermeneutici menite sa depaseasca dihotomia carteziana intre trup si suflet: fenomenologia, psihanaliza si postmodernismul. Un asemenea demers filosofico-teoretic, facand incursiuni si in psihologie si teoria perceptiei, in sociologia comunicarii, in estetica, in abordarile culturaliste si pragmatiste, este tot mai stringent in societatea noastra postmoderna, in care “cultura vizuala” devine coplesitoare si atotinglobanta, in care manipularea obiectelor fizice tinde sa fie dublata si uneori inlocuita de comertul cu reprezentari vizuale ale acestor obiecte.

 

 

Cuprins

CUPRINS

INTRODUCERE
Premise conceptuale
Totusi, ce este cultura vizuala?
Iconologie, iconografie, semiologie
Componenta estetica si psihologica
Antropologia, marxismul si studiile culturale
Psihanaliza si feminism 
Privire, feminism, modernitate
Anti-ocularocentrismul
Vizibil si invizibil postmodern

CAPITOLUL I 
A vedea si a cunoaste 
Din penumbrele pesterii
Modernitatea: perceptie si cunoastere
O relatie ambivalenta: modernitatea si corpul
Corpo-realitatea carteziana
Camera obscura si proiectiile corporalului
Imprimarea realitatii
Ochiul fara corp
Privirea obiectivizatoare
“Despartirea” de corp

CAPITOLUL II 
Nasterea subiectului privitor
Privitorul privit (voir/ savoir)
Puterea privirii (voir/ pouvoir)
Spectacolul corpului
Reprezentari exterioare
Privirea carcerala – supravegherea
Privirea clinica – autopsia

CAPITOLUL III 
A vedea si a percepe 
1. Argumentele fenomenologiei
Subiectul fenomenologic
Observare si perceptie (voir/ percevoir) 
Fenomenologia imaginarului
Hermeneutica perceptiei
Fenomenologia ca ultima deconstructie
2. Constiinta perceptiei la Husserl
Lupta cu Descartes
Privire si intentionalitate
Imaginatia fenomenologica
Corpuri si corporalitate
Trupul corpo-real
Perceptia si obiectele perceptiei
Subiectivizare si obiectivizare
Privirea fenomenologica
Consecintele fenomenologiei

CAPITOLUL IV
A vedea si a dori
Introspectia ca disectie
Autoritatea subiectului introspectiv
inchiderea ochiului: subiectul obedient
Interpretarea imaginilor: subiectul oniric
Analiza simptomatologica
Uite-nu-i
Arheologia culturala a placerii 
Psihanaliza, arta si sexualitate
Interpretarea viselor si interpretarea imaginilor
Rasul si formarea imaginilor
Reprezentarea
Privirea introspectiva

CAPITOLUL V
Posesie, placere si tehnologie
Privire, placere, consum
Cultura vizuala ca anti-cultura
Simulacre si seductii
Tehnologizarea placerii 
Imaginea fixa si moartea realului
Imaginea fixa ca fetis
Imaginile in miscare
Schizoanaliza si abandonarea lui Freud
Post-umanitatea

CAPITOLUL VI
Merleau-Ponty si fenomenologia perceptiei
Reconceptualizarea fenomenologiei
Corpul-subiect
Subiectul corporal 
Fenomenologia corporalitatii
Ochiul carnii
Carnea vizibilului
Hiasmul
Perceptia traita

CAPITOLUL VII 
Poftele privirii
Dis-locarea lacaniana 
intre Descartes si Freud
Mecanismele oglindirii
Subiectul lacanian 
Trauma si semnificatie
Mastile “A”ltului
Privirea ca obiect a-petit
“Schizofrenia privirii”
“Anamorfoza”
Imaginea corpului si jocul semnificatiilor

CAPITOLUL VIII 
1. Reflectia post-structuralista
Premizele interpretarii
Spre un alt centru al reprezentarii 
Un alt obiect speculativ
Privirea speculativa
Speculatia rasturnata 
Proiectia ca politica a deconstructiei.
Rasturnarea introspectiva
2. Fatetele (anti-)reprezentarii/ fetele deconstructiei
Reconfigurarea
Scrisul “in fata” vorbirii 
Non-transparenta privirii

CAPITOLUL IX 
1. Reprezentationismul lui Rorty
Redefinirea cunoasterii
Obiectivitate si solidaritate
Pragmatismul imaginilor
2. Anticartezianismul 
Noi argumente impotriva lui Descartes
Perceptie si adevar
Heterogenitatea reprezentarilor
Teoria spectatoriala 

 

Recenzie

 
 Share on Facebook Share on Twitter Share on Reddit Share on LinkedIn