Lumi de ficțiune, lumi de realitate
Ruxandra Cesereanu, LUMI DE FICȚIUNE, LUMI DE REALITATE
Hic sunt leones!
Spre norocul nostru, al tuturor, făpturile umane din secolul XXI sunt încă adicte la poveşti: fie că ele sunt auzite într-o cafenea plină de fum şi zgomote, fie că sunt ascultate în locuri paşnice şi intime, între prieteni, fie de sărbători, fie în zile negre, oriunde ar fi să fie şi oricum, poveștile îmblânzesc lumea noastră, o fac ingurgitabilă sau mărturisesc despre ea și dramele ori tragediile sale. Poveștile au fascinat dintotdeauna: şi când sunt relatate în grabă, cu patimă, şi când sunt spuse cu lentoare ritualică şi când au parfum de epocă ori sunt spuse cu scop memorialistic și istoric. Poveștile țin de foame și de sete. Unora le place să le rostească, altora, să le asculte și să le savureze. Iar unora le place să le rostească și să le asculte totodată. Adicția la povești este una dintre puținele plăceri pe care le mai avem în vremurile de-acum.
Cartea de față cuprinde paisprezece studii pe care le-am publicat în varii reviste de specialitate, în ultimul deceniu. Majoritatea textelor au fost publicate într-o limbă străină (în engleză sau franceză) în revistele următoare: Caietele Echinox, Transilvania și Transylvanian Review.
Tematica acestor studii oscilează între două lumi opuse: pe de o parte, lumi de ficțiune create de autori care creditează imaginația cu tendință (J. R. R. Tolkien, C. S. Lewis, Marie Darrieusecq, Will Self, Leonid Dimov, Mircea Cărtărescu), pe de altă parte autori care mizează pe realitate, apelând la un realism descriptiv, cu demonstrație, ori la un realism distopic/ antiutopic (Sei Shonagon, Franz Werfel, Ion D. Sîrbu, Patrick Modiano, Herta Müller, Elfriede Jelinek, Ludmila Ulițkaia). Între lumile de ficțiune și lumile de realitate există zone de tranziție care intermediază între cele două extreme: în această sferă intră autori precum T. S. Eliot, Antonio Lobo Antunes, Roberto Bolaño și Andrei Codrescu.
Studiile din această carte se ocupă de autori care sunt și niște mari povestitori (inclusiv în ipostaza lor de poeți, câțiva dintre ei), din generații diferite, cu stiluri la fel de variate și într-un singur caz (Sei Shonagon), chiar din secole diferite.
Am scris captivată de autorii aflați în această carte, stimulată fiind de lumile și ideile lor. De credința lor în literatură și, uneori, de bătălia lor pentru literatură și memorie. Sper ca interpretarea mea pe fiecare autor în parte să fie, la rândul ei, stimulatoare pentru cititorul de acum.
Cuprins
Argument
LUMI DE FICȚIUNE
Dialectica fertilitate-sterilitate în Tărâmul pustiit și Cronicile din Narnia
„Complexul fantasy”. Lecția de magistru a lui Tolkien – Hobbitul & Stăpânul inelelor
Portugalia polifonică din proza lui António Lobo Antunes
Roberto Bolaño – 2666. Teoria minoratului și fenomenul feminicid
Alterități umane în romanul postmodern despre metamorfoze (Will Self și Marie Darrieussecq pe urmele lui Apuleius)
Poezia lui Leonid Dimov – spectralitate și atmosferă neogotică
De la Orbitor la Solenoid. Hărți craniene în proza lui Mircea Cărtărescu
Andrei Codrescu – autor anarhetipal și one man show
LUMI DE REALITATE
Grădina paradisului. Însemnări de căpătâi de Sei Shonagon
Modelul armean. Epica epopeică a lui Franz Werfel
Ion D. Sîrbu – Distopia balcanică
Cenotaf și tumuli. Dora Bruder de Patrick Modiano și proza etică a Hertei Müller
Canibalism psihologic și gender. Pianista de Elfriede Jelinek
Ulițkaia, moștenitoarea lui Soljenițîn