Rada Niţă Josan
Textul de prezentare al expoziției „Bestiar transilvănean”, deschisă in perioada 1 martie – 2 aprilie 2023 la Muzeul Etnografic al Transilvaniei din Cluj-Napoca
Bestiar transilvănean
Expoziția de față prezintă lucrările pe care le-am creat în ultimii ani în timpul unei rezidențe oferite de către galeria Visual Kontakt. În cadrul acesteia am realizat o serie de desene în peniță și gravuri care înfățișează o Transilvanie fabuloasă – narațiuni imaginare ale unor personaje inspirate de mitologia și de folclorul românesc, în călătoriile lor fantastice prin Transilvania medievală, punând totodată în evidență patrimoniul din satele săsești, anume bisericile fortificate.
Intenția mea este, așadar, de a crea o panoramă a unei Transilvanii fantastice în care există fenomene meteorologice neobișnuite, invocări și descântece, cu scopul de a negocia protecția în fața ființelor fabuloase, un loc în care întâlnim personaje călătoare, vizitatori ai cetăților săsești, străjeri, în care personaje din lucrările lui Hieronymus Bosch devin vizitatori și părtași la întâmplări bizare în Copșa Mare etc. De asemenea, prezent este și un motiv al focului, al bisericii fortificate în flăcări, un simbol pentru patrimoniul aflat în pericol, pericol exprimat aici prin niște întamplari de ordinul miraculosului, dar care, de fapt, vorbesc despre o realitate.
Expoziția își propune să familiarizeze publicul cu o parte din arhitectura medievală a acestei regiuni, dar și cu făpturi care își au rădăcinile în imaginarul popular românesc (Crasniscul, Dracii, dintre care unii țin soarele pe cer, ariciul, strigoii și moroii, descântătoare, Sânziene, Fata Pădurii), complementar cu mitul lui Dracula de care Transilvania și România sunt legate și promovate. Menționez însă că personajele din bestiarul meu sunt interpretări, nu ilustrări ale ființelor la care fac referire și că există o anumită libertate în felul în care le imaginez.
În același timp, expoziția este și o retrospectivă pentru gravuri și ex librisuri mai vechi, care de asemenea explorează patrimoniul cultural românesc, dar și interferențe cu cel din spațiul central-european, mai ales cu cel polonez. Dialogul dintre trecut și prezent este un aspect pe care îl caut și îl discut în creația mea, cu accent pe patrimoniul cultural, folclor, credințe populare și memoria locului. Clujul este prezent în câteva dintre lucrările mele, iar una dintre acestea le este dedicată Muzeului Etnografic al Transilvaniei, un loc de mare însemnătate pentru mine, și etnologului Romulus Vuia (inițiatorul acestuia).
Majoritatea personajelor feminine din lucrările mele au ca punct de plecare țărănci din fotografii ce fac parte din cărți de etnografie sau albume dedicate portului popular, precum cele ale lui Denis Galloway, M. Fischer, N. Iuga, Nicolae Dunăre sau Florea B. Florescu. Ele călătoresc de-a lungul Transilvaniei și împrumtă trăsături ale unor ființe supranaturale. Am încercat să pun în evidență splendidele costume românești (cămașa cu altiță a fost introdusă anul trecut în patrimoniul cultural UNESCO).
Lucrările sunt însoțite de texte de folclor (pasaje din lucrări de etnologie și descântece), care sunt un reper constant în creația mea, precum cercetările de etnologie ale lui Simion Florea Marian, Tudor Pamfile, Elena Niculiță Voronca, Gh. Pavelescu, Ovidiu Bîrlea, Ion Taloș și Mihai Coman.
Rada Niță Josan
Rada Niță Josan este născută în decembrie 1989 la Cluj-Napoca. Absolventă a Universității de Artă și Design, Cluj-Napoca, secţia Grafică, promoția 2011-licență, 2013-masterat şi 2017-doctorat, cu o teză despre gravura contemporană fantastică din ţările slave. Burse de studiu şi internshipuri pentru specializarea în gravura intaglio la Academia de Artă și Design Eugeniusz Geppert din Wrocław, Polonia, Universitatea Sf. Chiril şi Sf. Metodiu din Veliko Tarnovo, Bulgaria şi la Galeria Roman Fecik, Bratislava, Slovacia. Expoziţii personale la Muzeul Ţăranului Român, Bucureşti (2015), Galeriile de Artă Steaua, Cluj-Napoca (2015), Galeria ICR Veneţia (2017) Eagle Gallery, Šumperk, Cehia (2019) şi la Muzeul Etnografic al Transilvaniei din Cluj-Napoca. Din 2019 până în 2022, rezidență acordată de galeria Visual Kontakt pentru un proiect de gravură și desen intitulat „Narațiuni imaginare ale cetăților transilvănene”. Participări la expoziții de grup în Polonia, Cehia, Olanda, Belgia, SUA, Ucraina, Lituania, Rusia, Bulgaria, Italia, Suedia, Turcia, Portugalia, Serbia.